Objawy uszkodzonej turbosprężarki w pojeździe
Sprawna turbosprężarka zapewnia wysokie osiągi silnika przy optymalnym zużyciu paliwa. Kiedy dochodzi do uszkodzeń, właściciel pojazdu narażony jest na spore koszty, związane zarówno z eksploatacją pojazdu, jak i późniejszymi naprawami. Kierowcy często zapominają, że turbosprężarka wymaga nie tylko prawidłowego użytkowania, ale i stałej kontroli pod względem sprawności działania.
W tym artykule podpowiemy, jakie symptomy świadczą o problemach w działaniu turbosprężarki.
Najbardziej niepokojące objawy świadczące o uszkodzeniu turbosprężarki
Uszkodzona turbosprężarka zwykle daje o sobie znać wcześniej lub później. Warto je poznać, aby jak najszybciej zareagować i dokonać stosownych napraw. W większości przypadków wystarczy profesjonalnie wykonana regeneracja turbosprężarki, w skrajnych przypadkach konieczny jest zakup nowej maszyny. Do najbardziej niepokojących symptomów zaliczamy m.in.:
- Odczuwalny spadek mocy silnika. Zwykle oprócz tego dochodzi do większego zadymienia spalin. Są to typowe objawy świadczące o nieszczelności w układzie dolotowym.
- Szarpanie podczas przyspieszania najczęściej oznacza blokowanie układy zmiennej geometrii.
- Bardzo głośna praca turbosprężarki również może świadczyć o usterkach.
- Dziwne odgłosy przypominające gwizd przy zwiększonych obrotach świadczą o uszkodzonym wirniku lub koła kompresji.
- Nietypowe odgłosy metaliczne najczęściej oznaczają tarcie koła kompresji o obudowę turbosprężarki przez zbyt duży luz lub niewłaściwe doważenie.
- Olej w układzie dolotowym świadczy o problemach z uszczelnieniem turbosprężarki.
- Znacznie niższy poziom oleju w silniku również może sygnalizować o problemach z turbosprężarką.
- Aktywacja trybu awaryjnego silnika przy naciśnięciu pedału przyspieszenia świadczy o zatarciu zmiennej geometrii.
Uszkodzenie turbosprężarki - najczęstsze przyczyny
Do awarii turbosprężarki może dochodzić z różnych przyczyn. Do najczęstszych zaliczamy m.in.:
- nieodpowiednie parametry oleju
- zanieczyszczenia oleju
- ciało obce we wnętrzu maszyny przez zasysane powietrze lub spaliny
- brak lub zbyt małe smarowanie łożysk w turbosprężarce
- nieszczelności w układzie wydechowym lub ssącym
- za wysoka temperatura spalin
- zaniedbania w zakresie czynności serwisowych
- niewłaściwe użytkowanie turbosprężarki