Kiedy konieczna jest naprawa turbo

Troska i dbałość o samochód są w stanie znacznie wydłużyć jego bezawaryjną eksploatację, ale tak, jak każde urządzenie mechaniczne,  także i  turbosprężarka bywa narażona na uszkodzenia i awarie. Kiedy w takiej sytuacji konieczna jest naprawa turbo? Poniżej podajemy najczęstsze, bo sięgające aż  90% przyczyn awarii turbosprężarek, z powodów występowania takiego stanu rzeczy.

Uszkodzenia przez zanieczyszczony lub brudny olej

Aby zapobiec tego typu uszkodzeniom, olej i filtry powinny być dobrej jakości i wymieniane podczas każdego przeglądu okresowego, naprawy lub regeneracji turbosprężarki. To właśnie brak odpowiedniego smarowania jest jedną z najczęstszych usterek turbiny. Oprócz tego często dochodzi do zatarcia mechanizmów sterujących wychyleniem łopatek kierownicy, wycieków oleju czy też uszkodzenia sterownika podciśnieniowego. Zdarza się także, że awarii ulega wirnik, którego wyszczerbione bądź pogięte łopatki, nie tylko nie wytwarzają odpowiedniego ciśnienia, ale mogą również doprowadzić do szybszego zużycia się łożysk przez brak odpowiedniego wyważenia.

Tego typu uszkodzenia mogą być spowodowane przez:

  • zablokowany, zniszczony lub złej jakości filtr oleju,
  • nadmierne zużycie silnika (często silniki nadające się już tylko do remontu kapitalnego),
  • niesprawność zaworu przelewowego filtra oleju,
  • złej jakości olej silnikowy,
  • zaniedbanie terminowej wymiany oleju.

Uszkodzenia przez ciała obce

Uszkodzenia te spowodowane są wtargnięciem ciał obcych, np. drobinek twardego piasku lub, w okresie zimowym, soli w obudowę wirnika lub koła kompresji. Także znajdujące się w kolektorze wydechowym zanieczyszczenia, przykładowo cząstki rdzy, stwarzają ogromne zagrożenie dla wirujących z ogromną prędkością łopatek turbiny. Turbosprężarki z takimi uszkodzeniami absolutnie nie należy dalej użytkować pod żadnym pozorem!

Tego typu usterki mogą być spowodowane przez:

  • uszkodzony lub złej jakości filtr powietrza,
  • uszkodzone przewody systemu filtracji powietrza,
  • cząstki rdzy w kolektorze wydechowym.

Przerwy w dostarczaniu oleju

Przerwy w dostarczaniu oleju w powtarzających się krótkich okresach (mniej więcej 45 sekund) powodują wypolerowanie i wypalanie powierzchni łożysk.

Przyczyną tego typu uszkodzenia może być:

  • wymiana oleju i filtra na inny niż dotychczas stosowane,
  • wymiana turbosprężarki bez zalania jej olejem,
  • długi okres nieużywania samochodu,
  • nieodpowiednie uruchomienie silnika po wymianie lub naprawie turbosprężarki,
  • niskie ciśnienie oleju z powodu złego funkcjonowania systemu smarowania,
  • zanieczyszczenie oleju przez np. paliwo.

Niedobór ciśnienia oleju

Przerwy w doprowadzaniu oleju lub jego zbyt niskie ciśnienie w układzie skutkują wypolerowaniem i wypalaniem powierzchni łożysk. Niedobór ciśnienia oleju ponad przedłużony okres (powyżej 810 sekund) prowadzi dodatkowo do powstania w systemie łożysk turbosprężarki objawów tzw. przebarwienia. Taki niedobór jest najgroźniejszą formą przerw w dostarczaniu oleju i może wymusić konieczność oddania turbosprężarki do naprawy, w celu regeneracji turbiny.

Tego typu uszkodzenia mogą być spowodowane przez:

  • zgięty, złamany lub niedrożny przewód smarujący turbosprężarkę,
  • niesprawną pompę olejową,
  • niski poziom oleju w misce olejowej,
  • zanik smarowania z powodu zbyt długiej pracy pojazdu na dużym pochyleniu terenu,
  • uruchomienie turbosprężarki bez zalania olejem,
  • nieprawidłowy start silnika po wymianie lub naprawie turbosprężarki,
  • nadmierne zużycie silnika,
  • niesprawny układ odpowietrzenia komory korbowej (odma),
  • zbyt długi okres nieużywania samochodu.

Przegrzanie turbosprężarki

Nadmierna temperatura spalin albo zbyt szybkie wyłączanie silnika po pracy mogą prowadzić do nagromadzenia węgla z wypalonego oleju. Żeby tego uniknąć, po zakończonej jeździe, należy pozostawić silnik na jałowym biegu przez ok. 1-3 minuty. Taki czas wystarczy na odpowiednie ostudzenie turbosprężarki. Przejście wysokiej temperatury z korpusu wydechowego na korpus środkowy powoduje wypalanie oleju i korozję łożysk turbosprężarki. Główne uszkodzenia występują na pierścieniu i rowkach wałka turbiny, a także łożysku turbiny. Zwęglony olej tworzy zator, który blokuje odpływ oleju w korpusie środkowym. Nagromadzenie węgla powoduje także tarcie, co prowadzi do zgięć i pęknięć turbosprężarki.

Tego typu uszkodzenia mogą być spowodowane przez:

  • zablokowanie  lub zużycie filtru powietrza,
  • zbyt szybkie wyłączanie silnika po pracy,
  • złej jakości olej silnikowy,
  • zbyt rzadką wymianą oleju w silniku,
  • przedmuchy powietrza i spalin,
  • niesprawne wtryskiwacze,
  • źle zamocowany korpus turbiny,
  • niesprawny system smarowania  turbosprężarki,
  • niesprawny system odprowadzania oleju (wady odpowietrzania skrzyni korbowej silnika).

Szukaj w KATALOGU


Marka pojazdu
Model
Silnik
Pojemność
Moc
Rok produkcji
Numer części
Numer producenta