Przyczyny uszkodzeń turbosprężarek
Nierzadko zdarza się, że powód uszkodzenia turbosprężarki, nie tkwi w samym urządzeniu, a jest efektem działania wielu czynników zewnętrznych. Z tego właśnie powodu, szalenie istotnym jest, aby przed zamontowaniem kolejnej turbosprężarki, ustalić przyczynę awarii. Takie działanie pozwoli na skuteczne wyeliminowanie wszelkich nieprawidłowości, które bardzo szybko mogą doprowadzić do powstania kolejnego uszkodzenia.
Dlaczego turbosprężarki się psują?
Nasze wieloletnie doświadczenie pokazuje, że za większość problemów z doładowaniem odpowiadają zaniedbania kierowców. Najważniejszym elementem w turbo jest wirnik na którym z jednej strony znajduje się turbina, a z drugiej – sprężyna. Szacuje się, że w niektórych pojazdach wirnik obraca się z prędkością 200 000 obrotów na minutę. Ponieważ w tym czasie turbosprężarka może rozgrzać się nawet do 500 stopni Celsjusza, to konieczne jest jej odpowiednie chłodzenie i smarowanie. Jeżeli bezpośrednio po włączeniu silnika będziemy go wkręcać na wysokie obroty, to wówczas olej nie będzie miał szans dotrzeć do wszystkich elementów turbosprężarki, co doprowadzi do zatarcia się łożyska wirnika. Równie nierozważnym postępowaniem jest za szybkie włączanie silnika. Należy pamiętać, że po przekręceniu kluczyka na „0” turbina nadal jest w ruchu, niemniej pompa nie dostarcza już oleju. Trzeba przy tym pamiętać, że nawet stosunkowo krótka przerwa w jego dopływie, może prowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń urządzenia.
Wymieniać czy regenerować?
Oczywiście, w większości przypadków bardziej opłacalnym rozwiązaniem, jest regeneracja turbosprężarki. Instalacja nowego wirnika czy przetoczenia łożysk jest tylko kwestią znalezienia odpowiedniego warsztatu. Należy przy tym zaznaczyć, że koszt regeneracji uzależniony jest od stopnia zużycia urządzenia. Niestety, nie w każdym przypadku regeneracja jest możliwa. Jeżeli turbosprężarka jest uszkodzona w stopniu znacznym, to wtedy zaleca się jej całkowitą wymianę.