Turbosprężarka w samochodzie – jaka jest jej żywotność?
Jeszcze do niedawna z turbosprężarkami spotykaliśmy się tylko w przypadku aut sportowych. Obecnie – wraz z rozwojem motoryzacji – tego typu urządzenia montowane są również w samochodach osobowych. Dzięki turbosprężarkom silnik zyskuje lepsze osiągi oraz zużywa mniej paliwa. Jakie są zalety i wady aut wyposażonych w turbosprężarki? Zapraszamy do uważnej lektury naszego artykułu.
Do czego służy turbosprężarka?
Jak już wcześniej wspomnieliśmy głównym celem montowania pod maską samochodów turbosprężarek, jest zwiększenie mocy silnika oraz obniżenie zużycia paliwa. Wpływ na taki stan rzeczy ma przede wszystkim budowa urządzenia, która umożliwia, wprowadzenie sprężonego powietrza do cylindrów. Warto również zaznaczyć, że ponieważ turbosprężarka napędzana jest energią spalin, to nie obciąża silnika oraz nie przyczyna się – w dużym stopniu – do zanieczyszczenia środowiska naturalnego.
Żywotność turbosprężarki
Konstruktorzy turbosprężarek utrzymują, że urządzenia powinny być sprawne tak długo, jak długo sprawny jest silnik. Niestety, jak pokazuje nasze doświadczenie pierwsze objawy zużycia widoczne są już po przejechaniu ok. 200-250 tys. km. Wpływ na taki stan rzeczy mają przede wszystkim zaniedbania kierowców oraz ekstremalne warunki, w jakich przychodzi pracować turbosprężarkom. Innymi czynnikami wpływającymi na powstawanie usterek są:
- ·uszkodzone przewody – wylotowe lub dolotowe;
- ·
- ·nieprawidłowy montaż.
Regenerować czy nie?
Ciężko odpowiedzieć jednoznacznie na to pytanie. Jeżeli koszt regeneracji turbosprężarki przekroczy 40% wartości nowego urządzenia, to raczej nie powinniśmy się decydować na taki zabieg. Jeżeli jednak wyniesie nas mniej, to będzie to o wiele bardziej opłacalne. Regeneracja turbosprężarek jest możliwa i wielu przypadkach najbardziej opłacalna, dlatego zawsze warto zastanowić się nad tym rozwiązaniem.